Et museum med personlighet
Museene er fulle av skjulte skatter – vi hjalp dem ut i lyset. Sammen med Stiftelsen Lillehammer Museum har vi laget konsepter og innholdsproduksjon som gjør historiene levende for nye plattformer og nye (og eldre) generasjoner - med stor suksess.
Museene er fulle av skjulte skatter – vi hjalp dem ut i lyset. Sammen med Stiftelsen Lillehammer Museum har vi laget konsepter og innholdsproduksjon som gjør historiene levende for nye plattformer og nye (og eldre) generasjoner - med stor suksess.
.png)
Bakgrunn
Tidligere jobbet vår egen Marte som digital strateg hos Lillehammer Museum. Der var hun blant annet ansvarlig for å utvikle og gjennomføre museenes første helhetlige strategi for sosiale medier og digital historiefortelling. En del av strategien var å få inn folk som kunne levere godt på innholdsproduksjon. Det var en lett valg og samarbeidet var så bra at nå jobber vi sammen på heltid i Bortelaget.
Løsning
Å få lov til å være med å bygge opp en merkevares personlighet, uttrykk og stil på sosiale medier, er en drøm. Og spesielt når det er for en merkevare som Stiftelsen Lillehammer Museum. For om man ser litt stort på det er et museum litt som «Huset med det rare i». Et hus fullt av skatter og fortellinger som bare venter på å bli fortalt. Jobben vår har vært å konseptualisere og produsere innhold som får frem dette innholdet til nye målgrupper og i nye kanaler. Under finner du et eksempler på innholdsproduksjoner vi har gjort i samarbeid med de forskjellige museene i stiftelsen.
Historie på 30 sekunder
En museumsformidler er gull verdt – for publikum og for oss som lager innhold. Da Torstein fikk utfordringen med å fortelle historier på 30 sekunder, ble det full klaff på TikTok. På kort tid vokste Maihaugen fra null til nesten 10 000 følgere. Etter hvert ble flere formidlere med, og i dag møter du nesten hele gjengen foran kamera i ulike konsepter.
Bøndene hjelper deg
På Maihaugen kan du oppleve livet slik det en gang var – med hus, dyr og redskaper i bruk. For å vise hvem som holder hjulene i gang, skapte vi «Bøndene hjelper deg». Her deler bøndene sin kunnskap om dyrking, vedlikehold og høsting.
Museets utvalgte
I stedet for å velge selv, ba vi de ansatte vise oss sine favoritter. Slik ble «Museets utvalgte» til en serie som både viser frem museenes rikdom og menneskene bak. Her finner du uttak fra Aulestad, Bjerkebæk og Maihaugen.
Lyden av Maihaugen
En opplevelse handler ikke bare om det du ser. Derfor laget vi et #asmr-konsept med lydene som hører hjemme på Maihaugen – skapt for TikTok, der lyd er en viktig del av opplevelsen.
Visste du at...
Erfaringer og resultater
Ved å etablere et gjenkjennbart univers skape dette arbeidet en popularitet på sosiale medier og en oppmerksomhet museene tidligere ikke hadde hatt. Digital formidling utvidet plattformene hvor de kunne tilby kunnskap på en måte som var tilpsset vår tid. På denne måten kom museene også i kontakt med helt nye målgrupper som tidligere hadde vært vanskelig å nå ut til.