Film
Innhold
Strategi
Idé- og konseptutvikling

Et museum med personlighet

Stiftelsen Lillehammer Museum

Museene er fulle av skjulte skatter – vi hjalp dem ut i lyset. Sammen med Stiftelsen Lillehammer Museum har vi laget konsepter som gjør historiene levende for nye plattformer og nye (og eldre) generasjoner - med stor suksess.

Museene er fulle av skjulte skatter – vi hjalp dem ut i lyset. Sammen med Stiftelsen Lillehammer Museum har vi laget konsepter som gjør historiene levende for nye plattformer og nye (og eldre) generasjoner - med stor suksess.

Å få lov til å være med å bygge opp en merkevares personlighet, uttrykk og stil på sosiale medier, er en drøm. Og spesielt når det er for en merkevare som Stiftelsen Lillehammer Museum. For om man ser litt stort på det er et museum litt som  «Huset med det rare i». Et hus fullt av skatter og fortellinger som bare venter på å bli fortalt. Jobben vår har vært å konseptualisere og produsere innhold som får frem dette innholdet til nye målgrupper og i nye kanaler.

Litt artig funfact: Tidligere jobbet vår egen Marte som digital strateg hos Lillehammer Museum. Der var hun blant annet ansvarlig for å utvikle og gjennomføre museenes første helhetlige strategi for sosiale medier og digital historiefortelling. Samarbeidet var så bra at nå jobber vi sammen på heltid i Bortelaget!

Under finner du et knippe av produksjoner vi har gjort i samarbeid med de forskjellige museene.

Historie på 30 sekunder

Om en museumsformidler er en fordel for en gjest er det guds gave for innholdsprodusenter som oss. Da vi ga Torstein oppgaven å fortelle historier på 30-sekunder forventet vi ikke at det skulle bli  suksess fra første stund. Men på kort tid ble Torstein en het potet på TikTok og bidro til at Maihaugen gikk fra 0 til rett under 10 000 på rekordtid.

Sakte med sikker har vi kastet flere formidlere inn forran kamera og i dag kan du møte omtrent alle formidlerne der gjennom forskjellige konsepter og uttak.

Bøndene hjelper deg

Maihaugen kan du oppleve samfunnet slik det var før i tiden. Både hus, dyr og redskap brukes slik som det en gang var. Men hvem er det egentlig som får hjulene til å gå rundt? Det er bøndene, det. Og de kan mye om alt. Derfor laget vi konseptet «Bøndene hjelper deg». En enkel videoserie hvor bøndene fikk hovedrolle deler av sin kunnskap innen dyrking, vedlikehold, og høsting.

Ekstra stas var det da våre produksjoner ble en sentral del i Maihaugens nye utstilling(!) “La kua leve”.

Museets utvalgte

Det aller beste med å jobbe med et museum er at det finnes uendelig med ting å velge mellom. Men i stede for at vi skulle ta kontroll og velge ut hva som var fint ut fordret vi de ansatte til å vise oss sine utvalgte favoritter. Resultatet ble konseptet «Museets utvalgte». Målet med konseptet er å både vise frem alt som finnes på museet, men kanskje viktigst av alt - vise frem folka som jobber der. Under ser du uttak fra Aulestad, Bjerbebæk og Maihaugen.

Lyden av Maihaugen

En opplevelser handler om mer enn det man kan se. Derfor laget vi et #asmr-konsept for Maihaugen med alle lydene man forbinder med et besøk på museet. Konseptet var tiltenkt TikTok, ettersom at lyd er såpass viktig del av plattformen.

● Kort fortalt

Når:

2022 - 2024

Kunde:

Stiftelsen Lillehammer Museum

Hva:

Idé- og konseptutvikling, innholdsproduksjon, strategi

Se flere prosjekter

Vil du flørte med oss?

Ta kontakt da vel!