Bærekraft
Strategi

Bortelaget har hjulpe Sør-Fron kommune med ny besøksstrategi for Gålå!

Sør-Fron kommune

Sør-Fron kommune, næringslivet og beitebrukere gikk sammen for å utvikle en ny besøksstrategi for Gålå, med støtte fra Innlandet Fylkeskommune. Den skulle ta hensyn til både dyr og natur, kultur, fastboende og næringsliv. Vi leda moroa!

Sør-Fron kommune, næringslivet og beitebrukere gikk sammen for å utvikle en ny besøksstrategi for Gålå, med støtte fra Innlandet Fylkeskommune. Den skulle ta hensyn til både dyr og natur, kultur, fastboende og næringsliv. Vi leda moroa!

Mål med arbeidet: 

Besøksstrategien skal være en ny, framtidsretta og samlende plan for Gålå som tar hensyn til natur, kultur, næring, det sosiale og opplevelsesbaserte på Gålå.

Besøksstrategien skal bidra til å videreutvikle Gålå som motor/driver for reisemålsutviklingen i Sør-Fron. Den skal bidra til helhetlig og langsiktig forvaltning av Gålås kulturelle-, naturmessige-, sosiale- og økonomiske verdier, og sikre en positiv og forutsigbar utvikling i kommunen for næringsliv (med særlig hensyn til landbruk og reiseliv), frivillighet, fastboende og besøkende. Samtidig skal besøksstrategien sikre en bærekraftig utvikling av Gålå-området, i tråd med regionale/nasjonale forpliktelser.

Her det er mange hensyn som må tas: For hvordan kan vi videreutvikle Gålå, med både nye senger og aktiviteter, uten at dette går på bekostning av natur, beitedyr eller andreinteresser?  Og hvordan kan reiselivet styrke beitenæringa og lokalsamfunnet, isteden for å gå på bekostning av det?

Hvordan vi gjorde det: 

Vi kjørte en lang og grundig porsess, i tett samarbeid med styringsgruppen. Arbeidet ver delt inn i flere faser: 

Fase 1 - Kartlegging og nåsituasjon

I denne fasen jobbet vi med å få en oversikt over nåsituasjon, og vurdere hvordan det påvirker veien videre for arbeidet. Vi gjennomførte et arbeidsverksted med flere eksterne bidragsytere for å hente inn flere innspill.

Fase 2 - Mål og ambisjoner

I denne fasen definerte vi målet for besøksstrategien og arbeidet med Gålå, basert på innspill fra alle interessenter.  Med utgangspunkt i konklusjonene fra Fase 1, definerte vi ambisjonsnivået for framtidig utvikling av Gålå, hvordan Gålå utvikles som helårsdestinasjon og hvordan Gålå kan styrke hele Sør-Fron som et godt sted å bo og besøke.

Vi gjennomførte et nytt, stort arbeidsverksted, der alle interesserte kunne delta og bidra med sine innspil på hva de ønsker for Gålå fremover. Dette dannet til sammen et framtidsbilde for Gålå fram mot 2050, som også setter rammer for videre arbeid og tiltak.

Fase 3 - Strategiske grep og arealbruk

Med utgangspunkt i målbildet fra fase 2, jobbet vi i denne fasen med å og prioritere satsingsområder og strategier for å nå målene og delmålene fra de to første fasene. Dette inkluderer hvordan Gålå bør utvikles som reisemål, med hensyn til ulike interesser i området, for å skape gode kundereiser for de utvalgte målgruppene. Vi jobbet med hvordan utviklingen av besøksnæringen kan styrke Gålå for innbyggerne og arbeidslivet, samtidig som natur- og kulturverdier forvaltes på en god måte, og viktige arealer for ulike interessegrupper blir identifisert og tatt hensyn til i en langsiktig strategi for arealbruk.

Henning Larsen ledet arbeidet med arealbruken, der de hentet inn innspill på hvordan de kan omsette målbildet fra fase 2 til konkret arealbruk. Dette innebærer å se på byggegrense, soneinndelinger, bevaring av grøntområder og definering av utbyggingsområder.

Vi arrangerte et nytt arbeidsverksted med alle interesserte kunne gi sine innspill på både arealbruk og andre tiltak.

Fase 4 - Tiltak, ansvar og prioriteringer

Til slutt jobbet vi med styringsgruppa med en konkret tiltaksplan, og organisering av det videre arbeidet. Til slutt ferdigstilte vi rapporten, og Krible design sydde alt sammen i vår nye Bortelaget-drakt.

Resultat

Besøksstrategien kan du lese her.

Vi spurte Sør-Fron kommune om de kunne gi oss en tilbakemelding på oppdraget. De sa følgende: 

Bortelaget AS leverer ikke bare prosess – de leverer møter mellom mennesker, meningsutvekslinger og større innsikt. De er faglig sterke, kreative og jordnære. De evner å forene ulike interesser og perspektiver til en felles retning, og gjør det med varme, klokskap og glimt i øyet.
Prosessen har vært preget av god dialog, tydelig fremdrift og høy kvalitet – både i innhold og gjennomføring. Besøksstrategien for Gålå er en strategi som er godt forankret og gjennomtenkt, og som vil være et viktig verktøy for framtidig utvikling på Gålå, både for kommunen og andre interessenter.

Takk for laget, Gålå, vi gleder oss til fortsettelsen!

Gruppearbeid på arbeidsverksted
Gruppearbeid om arealbruk

● Kort fortalt

Når:

2024 - 2025

Kunde:

Sør-Fron kommune

Hva:

Besøksstrategi, Prosessledelse, Arbeidsverksted, Strategi, Reiseliv

Se flere prosjekter

Vil du flørte med oss?

Ta kontakt da vel!