Lillehammer Museum
Å få lov til å være med å bygge opp en merkevares personlighet, uttrykk og stil på sosiale medier, er en drøm. Og spesielt når det er for en merkevare som Lillehammer Museum. For om man ser litt stort på det er et museum litt som «Huset med det rare i». Et hus fullt av skatter og fortellinger som bare venter på å bli fortalt. Jobben vår har vært å konseptualisere og produsere innhold som får frem dette innholdet til nye målgrupper og i nye kanaler.
Under finner du et knippe av produksjoner vi har gjort i samarbeid med de forskjellige museene.
HISTORIE PÅ 30s
Om en museumsformidler er en fordel for en gjest er det guds gave for innholdsprodusenter som oss. Da vi ga Torstein oppgaven å fortelle historier på 30-sekunder forventet vi ikke at det skulle bli suksess fra første stund. Men på kort tid ble Torstein en het potet på TikTok og bidro til at Maihaugen gikk fra 0 til rett under 10000 på rekordtid.
Sakte med sikker har vi kastet flere formidlere inn forran kamera og i dag kan du møte omtrent alle formidlerne der gjennom forskjellige konsepter og uttak.
BØNDENE HJELPER DEG
På Maihaugen kan du oppleve samfunnet slik det var før i tiden. Både hus, dyr og redskap brukes slik som det en gang var. Men hvem er det egentlig som får hjulene til å gå rundt? Det er bøndene, det. Og de kan mye om alt. Derfor laget vi konseptet «Bøndene hjelper deg». En enkel videoserie hvor bøndene fikk hovedrolle deler av sin kunnskap innen dyrking, vedlikehold, og høsting.
Ekstra stas var det da våre produksjoner ble en sentral del i Maihaugens nye utstilling(!) “La kua leve”.
MUSEETS UTVALGTE
Det aller beste med å jobbe med et museum er at det finnes uendelig med ting å velge mellom. Men i stede for at vi skulle ta kontroll og velge ut hva som var fint ut fordret vi de ansatte til å vise oss sine utvalgte favoritter. Resultatet ble konseptet «Museets utvalgte». Målet med konseptet er å både vise frem alt som finnes på museet, men kanskje viktigst av alt - vise frem folka som jobber der. Under ser du uttak fra Aulestad, Bjerbebæk og Maihaugen.
LYDEN AV MAIHAUGEN
En opplevelser handler om mer enn det man kan se. Derfor laget vi et #asmr-konsept for Maihaugen med alle lydene man forbinder med et besøk på museet. Konseptet var tiltenkt TikTok, ettersom at lyd er såpass viktig del av plattformen.